نوشته شده توسط : مجید

۶۵۰ هزار تن قیر ۶۰۷۰ صادراتی مجتمع پالایش نفت جی فردا در قالب ۶۱ قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالای ایران عرضه می‌شود.

 
بورس کالا فردا میزبان عرضه سنگین قیر در قالب قرارداد کشف پریمیوم است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، 650 هزار تن قیر 6070 صادراتی مجتمع پالایش نفت جی فردا(یکشنبه) در قالب 61 قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالای ایران روی میز فروش می رود.

این قراردادها در دو حجم حداقلی 2500 و 5000 تنی عرضه شده و تاریخ معامله نهایی قراردادهااز 7 خرداد ماه 1399 تا 20 اسفندماه امسال ادامه دارد.

همچنین تاریخ تحویل اولین قرارداد کشف پریمیوم قیر، 6 تیرماه امسال اعلام شده و تحویل در سایر قراردادها به ترتیب تا21 فروردین ماه سال آینده ادامه می یابد و تحویل محصول در این قراردادها نیز به دو صورت فله و بشکه خواهد بود. نوع تسویه معاملات به دو صورت نقدی و اعتباری بوده و مهلت تسویه کشف پریمیوم 3 روز کاری اعلام شده است.

اعلام مزایا

به گفته مدیرعامل مجتمع پالایش نفت جی، هدف از عرضه محصول تولیدی برای تحویل در ماه های آینده به کمک ابزار کشف پریمیوم در بورس کالا، فروش تناژی محصول بوده و مجتمع پالایش نفت جی پیش از این نیز ازاین قرارداد استفاده کرده و در قالب مصرف کننده و خریدار این قراردادها، وکیوم باتوم مورد نیاز خود را از بستر بورس کالا تامین کرده است.

اعظمی افزود: از طریق این ابزار مالی بورس کالا در تلاش هستیم به شیوه ای مناسب برنامه فروش شرکت در ماه‌های آتی را محقق سازیم.

مجید اعظمی با بیان اینکه قرارداد کشف پریمیوم ابزاری شناخته شده و کاربردی در بورس های دنیا محسوب می شود، افزود: می توان از این قرارداد برای فروش محصول تولیدی در ماه های آتی استفاده کرد؛ ضمن اینکه ازاین طریق کمک حائز اهمیتی به تولیدکننده برای اطمینان از میزان فروش آینده و همچنین مصرف کننده در راستای اطمینان از تامین نیاز محصول مورد نیازش در ماه های آتی و همچنین پوشش ریسک های احتمالی می شود.

وی تاکید کرد: استفاده از ابزارهای مالی تضمین شده و قابل اعتماد بورس کالا یک امتیاز برای تولیدکنندگان به شمار می رود به طوریکه نفت جی با بهره گیری از قرارداد کشف پریمیوم هم به عنوان خریدار وکیوم باتوم و هم به عنوان فروشنده قیر، دیگر نگران تولید و فروش محصول تولیدی خود در ماه های آینده نخواهد بود و به این ترتیب امکان برنامه ریزی مناسب برای ما فراهم شده است

قرارداد کشف پریمیوم چیست؟

برای روشن شدن فرآیند معاملات قرارداد کشف پریمیوم فرض کنید که شخصی نیازمند کالای مشخصی در آینده باشد وشخص دیگری نیز توانایی تأمین این کالا را برای آینده داشته باشد. این دو شخص می‌توانند وارد معامله شده و کالا رابرای آینده مورد معامله قرار دهند؛ ولی مهم‌ترین نکته در مورد این معامله بحث قیمت مبادله کالا در آینده و در زمان تحویل وفرمول قیمت مبنا برای تسویه ثمن معامله است.

طرفین معامله برای حل اختلاف نظرهای احتمالی می‌توانند قیمت کشف شده در یک بازار قابل قبول دیگر یا قیمتی که توسط یک مرجع مشخص معرفی می‌گردد را به عنوان قیمت مبنا انتخاب کرده و توافق نمایند که قیمت نهایی (قیمت مبادله) برابر قیمتی با مابه التفاوت مشخص نسبت به قیمت مبنا باشد که واژه پریمیوم در حقیقت همین مابه التفاوت ذکر شده است و برای کشف شفاف آن، باید عرضه و تقاضا در قالب بازاری شفاف مثل بورس به رقابت بپردازند.

به عنوان نمونه برای معاملات آینده قیر 6070 تولیدی مجتمع پالایش نفت جی می توان بازار کشف پریمیوم را راه اندازی کرد که در آن خریدار و فروشنده متعهد به مبادله کالا در آینده براساس نرخ مرجع قیمتی تعیین شده (مثلاً ضریبی از قیمت وکیوم باتوم مرغوب یا معمولی اعلام شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به علاوه عددی ثابت) به علاوه پریمیوم کشف شده است.

در روز عرضه، نرخ پایه پریمیوم در فرمول قیمت مبنا صفر در نظر گرفته می شود؛ خریدار و فروشنده با رقابت می تواننداین نرخ پایه را روی تابلوی معاملات نیز ثابت نگه داشته و صفر لحاظ کنند و یا می توانند آن را افزایش و یا حتی کاهش دهند.

اما در زمان سررسید قرارداد نیز قیمت وکیوم باتوم اعلامی از سوی نهاد مرجع یعنی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در ضرایب مندرج در اطلاعیه عرضه ضرب می شود و حاصل آن با مبلغ پریمیوم کشف شده در روز عرضه جمع شده و قیمت نهایی معامله را مشخص می کند.

به این ترتیب، در روز عرضه و در فرآیند کشف پریمیوم نه کالایی تحویل می شود و نه ثمن معامله پرداخت می شود؛ بلکه خریدار و فروشنده با ارایه وجه تضمین های لازم تنها متعهد به انجام معامله در روز سررسید شده اند.

 



:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد تکلیف دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید تا نیمه سالجاری مشخص شود.

 
تاکید دوباره وزیر ورزش بر واگذاری سرخابی‌ها تا نیمه نخست امسال

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مسعود سلطانی‌فر در جلسه سرخابی های پایتخت با تبین این موضوع که اهتمام دولت تدبیر و امید، هیات واگذاری، وزارت اقتصاد و دارایی وزارت ورزش و جوانان واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی است، تاکید کرد: نشستهای هم اندیشی تا دستیابی به نتیجه با حضور کارشناسان و مسوولان دو باشگاه سازمان خصوصی سازی و بورس تداوم خواهد یافت.

وزیر ورزش و جوانا در ادامه از پیگیری های کارشناسان در بورس و خصوصی سازی در خصوص ورود این باشگاه به بازار بورس قدردانی کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم در سقف زمانی مشخص شده که در جلسه هیات 18 فروردین واگذاری مشخص شده، همه اسناد ومدارک را برای ارائه دو باشگاه در بورس اوراق بهار دار فراهم کنیم.

این گزارش می‌افزاید: شمسی جامخانه، معاون سازمان خصوصی سازی نیز در این جلسه نکاتی را برای سرعت بخشیدن به روند واگذاری دو باشگاه ارائه و نکاتی را در خصوص تعیین تکلیف اماکن ورزشی دو باشگاه و افزایش سرمایه آنها تبیین کرد.

همچنین در این نشست نمایندگان دو باشگاه استقلال و پرسپولیس توضیحاتی را در خصوص اقداماتی که انجام داده‌اند، ارائه کردند.

 



:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

اقتصادنیوز: کارشناسان معتقدند طبق سوابق تاریخی عملکرد طلا،‌ قیمت تمام شده این فلز احتمالا به بالاتر از ۳ هزار دلار در هر اونس برسد.

 

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از سایت طلا؛  به گفته یک کارشناس اقتصادی، تاریخ نشان داده که هرگاه قیمت طلا مشمول اصلاح شود تا فرصتی برای خرید ایجاد کند،‌ نرخ بعدی آن دچار جهش می شود. این بار نیز تفاوت چندانی با موارد قبلی ندارد. عقب نشینی بهای طلا طی هفته گذشته می تواند نشانه ای از شروع روند صعودی آن باشد.

قیمت طلا در درازمدت و به مرور زمان به سوی ۲ هزار دلاری شدن پیش می رود و حتی این امکان نیز وجود دارد که بهای آن ۳ هزار دلار یا فراتر از آن نیز برود. اکنون قیمت طلا در حالت خواب است اما اگر آنچه در سال ۲۰۰۸ برای این فلز روی داد را الگو قرار دهیم باید منتظر اوج های زیادتری باشیم.

روز گذشته (دوشنبه) بهای طلا باز هم شاهد کاهش بود و بعد از ظهر آن،‌ معاملات آتی ماه ژوئن از ۱۷.۱۰ دلار در هر اونس نیز کمتر شد. با توجه به اینکه طلا تا اوایل آوریل به نقطه ۱.۷۸۸.۸۰ دلار در هر اونس رسید، این فلز هنوز به نقطه میانی ۱۶۲۰.۹۰ بازنگشته و دامنه حدودی ۱۷۰۰ دلار را حفظ کرده است. در همین حال متوسط قیمتی نیز خنثی بوده و تمامی مواضع کوتاه مدت و بلند مدت در یک بازه قیمتی قرار داشته است.

این در حالی است که با وجود تحولات اقتصادی موجود،‌  این سقف قیمتی در حال شکسته شدن است. بر این اساس، رکورد سطح تحریک مالی نشان دهنده سطحی که در سال ۲۰۰۸ مشخص شد. این محرک مالی پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، تبدیل به یک روند صعودی در بازار طلا شد.

طلا احتمالا در آستانه تاثیری انفجاری از شرایطی است که در سال ۲۰۲۰ بوجود آمده است. بعلاوه اینکه، محرک های اقتصادی امسال، بیش از ۵ برابر بیشتر از آن مقداری است که در سال ۲۰۰۸ مورد استفاده قرار گرفت. این امر می تواند انعکاسی از خطر شدیدتری باشد که اقتصاد دنیا را در سال ۲۰۲۰ تهدید می کند.



:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

اقتصادنیوز : همزمان با افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر، رئیس کل بانک مرکزی درباره ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز هشدار داد.

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،کارشناسان معتقدند با وجود کاهش قدرت خرید ریال که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و همچنین تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، این افزایش قیمت‌ها کوتاه مدت است و دیگر شاهد جهش‌های بزرگ ارزی در نرخ ارز نخواهیم بود.

با این حال، وضعیت بازار سهام به‌گونه‌ای است که ممکن است سرمایه‌گذاران بورس، در آینده بازار ارز را به‌عنوان مقصد بعدی انتخاب کنند.

افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر موجب شد رئیس کل بانک مرکزی نسبت به سرمایه‌گذاری در ارز هشدار دهد. دلار که هفته جاری را با نرخ ۱۵۷۰۰ تومان آغاز کرد از روز یکشنبه وارد کانال ۱۶ هزار تومانی شد و  در ساعت ۱۶ روز چهارشنبه به ۱۶۸۶۰ تومان رسید.

عبدالناصر همتی سه‌شنبه در پستی اینستاگرامی با اشاره به  تعطیلی بسیاری از صرافی ها و مراکز جابه‌جایی ارز به دلیل پیشگری از کرونا، از تأمین ۲.۵ میلیارد دلار ارز از طریق بانک مرکزی و صادرکنندگان غیرنفتی در این مدت خبر داد. وی  پیش‌بینی‌ها درباره تورم و شرایط  آتی ارزی کشور را دور از پیش‌بینی بر مبنای واقعیت‌ها و اطلاعات در دسترس عنوان کرد و درباره عرضه ارز به روال گذشته نوشت: «با احیای مجدد و تدریجی روند صادرات غیرنفتی و نفتی، پیش‌بینی بانک مرکزی از برگشت وضعیت طبیعی صادرات غیرنفتی و عرضه ارز به روال گذشته حکایت می‌کند. در کنار همه این موارد، موضوع دسترسی به منابع بانک مرکزی در خارج از کشور نیز روند مثبتی پیدا کرده است.»

وی هچنین درباره ریسک سرمایه‌گذاری در ارز اظهار داشت: «مردم عزیز این حق را دارند که منابع و دارایی خود را در بخش‌های مختلف نظیر بورس، بانک، املاک، ارز و طلا سرمایه‌گذاری کنند، ولی این وظیفه را دارم که ریسک سرمایه‌گذاری در ارز را مجدداً گوشزد نمایم.»

یک کارشناس مسائل ارزی نیز معتقد است بانک مرکزی رویه ارزی خود را نسبت به گذشته تغییر داده و بنابراین در روند بلندمدت بازار ارز، شاهد جهش‌های بزرگ مشابه سال ۱۳۹۷ نخواهیم بود. با این حال، نگاه سرمایه‌گذاران بورس به بازار ارز را می‌توان در تغییرات این بازار، مؤثر دانست.

 میثم رادپور، کارشناس مسائل ارزی درباره دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: در رابطه با تغییرات نرخ ارز، لازم است اثر کرونا بر عرضه و تقاضا را در نظر بگیریم. کرونا موجب شده هزینه‌های دولت از درآمدها پیشی بگیرد و کسری بودجه دولت افزایش یابد. در نتیجه با تحریک نقدینگی، تقاضای مازادی از این بابت وارد بازار شده و تغییراتی در قیمت دلار را به همراه داشته است. افزایش تورم انتظاری نیز به همین دلیل است و در یک طرف، شاهد تقویت تقاضای ارز هستیم.

وی افزود: از طرف دیگر، کرونا موجب شده درآمدهای ارزی کشور، بیشتر از قبل، تحت فشار قرار گیرد. اگر چه فروش نفت ما پیش از این نیز به‌شدت کاهش پیدا کرده بود، اما کرونا باعث شد قیمت حامل‌های انرژی، نفت و مشتقات نفتی و همچینین کانی‌های فلزی کاهش جدی پیدا کند و درآمد ارزی کشور تحت تأثیر قرار گیرد و عرضه ارز تضعیف شود.

 رادپور مجموعه این عوامل را موجب ایجاد فشار کوتاه‌مدت بر بازار و افزایش نرخ ارز دانست و گفت:  انتظار نمی‌رود در روند بلندمدت قیمت دلار، جابه‌جایی عمده‌ای اتفاق بیفتد و علت آن، جهشی است که در سال ۱۳۹۷ اتفاق افتاد و قدرت خرید را به‌شدت کاهش داد. در حال حاضر قدرت خرید ریال نسبت به اواخر سال ۱۳۹۶ که می‌توان آن را آغاز جهش ارزی دانست، کاهش قابل توجهی داشته است. در حال حاضر پول‌های ما کمتر می‌توانند کالا و خدمات و همچنین، دلار خریداری کنند.

 این کارشناس مسائل ارزی در رابطه با تأثیر سیاست‌های بانک مرکزی بر بازار ارز گفت: به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی رویه خود برای حضور در بازار ارز را تغییر داده است. تا پیش از این، نظام ارزی ایران، نظام مشخصی نبود و بهترین نامی که می‌توانستیم برای آن انتخاب کنیم «تثبیت-جهش» بود، یعنی تمام تلاش‌ها برای تثبیت نرخ ارز انجام می‌شد و پس از آن با جهش مواجه می‌شدیم. در حال حاضر به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی به این نتیجه رسیده که با منابع ارزی تحلیل‌رفته و کاهش کنترل در بازار ارز، باید اجازه دهد فشارها در طول مسیر آزاد شود و تلاش برای تثبیت نرخ ارز، باعث جهش‌های جدی می‌شود. به‌نظر می‌رسد در دورانی قرار داریم که بانک مرکزی این موضوع را پذیرفته و شاهد جهش‌های بزرگ نخواهیم بود.

 وی در رابطه با تأثیر اقبال عمومی نسبت به بازار سهام و گرایش به سرمایه‌گذاری در بورس بر بازار ارز گفت: این موضوع می‌تواند به‌طور غیرمستقیم بر بازار ارز تأثیرگذار باشد. استقبال از بورس و بازار سهام، مقدمتاً خبر خوبی است. با این حال، نمی‌توان به‌راحتی این موضوع را تحلیل کرد. شاخص به‌طور نگران‌کننده‌ای افزایش پیدا کرده و شاهد هجوم نقدینگی و ورود افراد بسیار زیادی هستیم که با بورس و سرمایه‌گذاری در آن آشنایی ندارند. در واقع این صعود شارپی و سریع بورس، در اثر تغییر ساختار بازار نبوده است. وقتی از ورود افراد جدید به بورس خوشحال می‌شویم، باید همزمان این نگرانی را داشته باشیم که اگر بورس ریزش داشته باشد، این افراد برای همیشه از بازار سهام خارج می‌شوند.

رادپور ادامه داد: حباب در همه بازارها مسئله‌آفرین است و هم‌اکنون در بازار سهام، قیمت‌ها بسیار بالاتر از ارزش ذاتی خود هستند. البته، انتظار نداریم بازار همواره پیرامون قیمت‌های ذاتی باشد، اما وقتی معاملات در فاصله بسیار زیادی نسبت به ارزش ذاتی سهم‌ها انجام می‌شود، مسئله نگران‌کننده می‌شود.

وی افزود: پولی که امروز در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود، همان وجوهی است که پیش از این به‌طور پراکنده در حساب‌های بانکی قرار داشت و به‌قصد سود، به بازار سهام آمده است. در حال حاضر، اهداف سرمایه‌گذاری با ورود نقدینگی به بورس، همگرا شده است. اگر افراد در این بازار ناکام شوند ممکن است بازار دیگری را هدف قرار دهند و این بازار می‌تواند بازار ارز باشد. این موضوع بیشتر جنبه روانی دارد و ممکن است بازار ارز به قصد جبران زیان توسط سرمایه‌گذاران بورسی مد نظر باشد که به‌دنبال از بین رفتن حباب بورس، مورد هدف قرار خواهد گرفت. 

 


:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

با وجود اینکه صنعت انرژی آمریکا یک عامل اصلی در حمایت از اقتصاد این کشور است و ۱۰ میلیون شغل و ۸ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را تضمین می کند ولی وابستگی این کشور به نفت در مقایسه با کشورهای اوپک کمتر است.

 
7 کشور نفت خیز دنیا که از شیوع ویروس کرونا ضربه خورده اند

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، همه گیری ویروس کرونا به سرعت از یک بحران بهداشتی به یک بحران مالی تبدیل شد، صنایع را نابود، کسب و کارها را متوقف و بازارهای مالی را مختل کرد. در بحبوحه این بحران، کشور های بزرگ تولید کننده نفت جهان شرایط سخت تری داشتند چون هم با شوک همه گیری این ویروس مواجه بودند و هم با سقوط قیمت نفت. این کشورها به نفت برای راه‌اندازی اقتصادشان نیاز دارند.

کشورهای تولید کننده نفت آمریکا، روسیه و ایران ضربه سختی از شیوع ویروس کرونا خورده‌اند و برخی کشورهای دیگر از قاره آفریقا  که مقر هفت کشور از 13 کشور عضو اوپک است، مجبورند با شرایط بد اقتصادی و سیستم بهداشتی ضعیف خود کنار بیایند.

در اینجا به بررسی هفت کشور بزرگ تولید کننده نفت که از همه‌گیری ویروس کرونا ضربه خورده اند می پردازیم:

آمریکا

تا حالا 1.38 میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور ثبت شده و 82018 نفر از این تعداد جان خود را از دست داده اند.آمریکا در رتبه اول ابتلا به ویروس کرونا قرار دارد. پیش از همه گیری ویروس کرونا، آمریکا بزرگترین تولید کننده نفت دنیا بود و 13.1 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می کرد. آمریکا عضو گروه اوپک پلاس نیست ولی تولید این کشور در ماه آوریل به خاطر کاهش تولید تولید کنندگان بزرگ شیل، 900 هزار بشکه در روز پایین آمده و به 12.2 میلیون بشکه رسیده است.

 با وجود اینکه صنعت انرژی آمریکا یک عامل اصلی در حمایت از اقتصاد این کشور است و 10 میلیون شغل و 8 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را تضمین می کند ولی وابستگی این کشور به نفت در مقایسه با کشورهای اوپک کمتر است.

روسیه

روسیه با 232243 مورد ابتلا به ویروس کرونا در رتبه سوم جهان قرار دارد ولی میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس در این کشور با توجه به تعداد مبتلایان بسیار پایین بوده است.

روسیه پس از هفته ها اختلاف با عربستان، بالاخره موافقت کرد تولید نفت خود را پایین بیاورد . وزارت انرژی این کشور از شرکت‌های نفت روسیه خواسته هر کدام 20 درصد تولید خود را کاهش دهند.تولید نفت روسیه در پایان 2019 برابر با 10.9 میلیون بشکه در روز بود.

با وجود اینکه  قیمت نفت اورال روسیه شرایط بهتری نسبت به نفت آمریکا دارد و طی دو هفته گذشته افزایش یافته است، ولی قیمت فعلی 30.10 دلار در هر بشکه بسیار پایین‌تر از 40 دلاری است که این کشور برای متعادل نگه داشتن بودجه خود نیاز دارد.

عربستان سعودی

42925 مورد ابتلا به ویروس کرونا در عربستان گزارش شده و آمار مرگ و میر ناشی از این ویروس در این کشور به 264 نفر می‌رسد.

عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده اوپک و یکی از اعضای اصلی آن بیشترین ضربه را از بحران کرونا و سقوط قیمت نفت خورده است چون 50 درصد تولید ناخالص داخلی آن وابسته به نفت است و برای متعادل نگه داشتن بودجه خود به نفت 76.1 دلار در هر بشکه نیاز دارد.عربستان برای بودجه 2020، قیمت نفت را 60 دلار در هر بشکه در نظر گرفته بود که بیش از دو برابر قیمت فعلی نفت آمریکاست.

عراق

تا حالا تنها 2818 مورد ابتلا به ویروس کرونا و 110 مورد مرگ در عراق گزارش شده است.البته مقامات این کشور متهم به عدم اطلاع رسانی درست شده اند.

عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک و محل بسیاری از ذخایر شناخته شده نفت جهان است.عراق بر خلاف خواسته ائتلاف اوپک، تولید خود را تا 4.88 میلیون بشکه در روز در سال گذشته افزایش داد، آن هم زمانی که اوپک و متحدانش سعی می‌کردند تولید خود را برای حمایت از قیمت نفت پایین بیاورند. عراق به نفت 60.4 دلار در هر بشکه نفت برای بودجه خود نیاز دارد بنابراین شاید این بار به توافق جدید کاهش تولید پایبند بماند.

ایران

موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران تا حالا 110767 مورد گزارش شده که بالاترین آمار در بین اعضای اوپک و دهمین کشور در جهان از نظر تعداد موارد ابتلا به این ویروس است.

از زمان بیرون رفتن آمریکا از قرارداد برجام در 2018 و اعمال تحریم‌ها بر ایران، تولید نفت این کشور تقریباً نصف شده است. ولی ایران هنوز هم با تولید 2.02 میلیون بشکه در روز در ماه مارس، یکی از بازیگران اصلی در صنعت نفت دنیاست. صندوق بین‌المللی پول تخمین می زند ایران به نفت 389 دلار در هر بشکه برای متعادل نگه داشتن بودجه خود نیاز داشته باشد.

 



:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

اقتصاد نیوز: مسعود رضایی مدیر سامانه هوشمند سوخت عنوان کرد که وانت بارها بخش عمده ای از خودروها را تشکیل می دهند که حدود ۲ و نیم میلیون دستگاه خودرو در سامانه حمل و نقل و بار کشور به صورت فعال وجود دارند. در این خصوص کارگروهی بر اساس مصوبه هیات وزیران تشکیل شد که وظیفه مدیریت سهم های عمومی را بر عهده دارد. بر همین اساس ما برای کلاس ها‌ی مختلف وانت بار برای کم مصرف ۲۰۰ و وانت های پر مصرف ۳۰۰ لیتر و ۶۰ درصد آن را برای دو گانه سوز‌ها در نظر گرفته بودیم.

 

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خودروبانک؛ مدیر سامانه هوشمند سوخت افزود: مطالبه ای که عموما در این زمینه مطرح شد این بود که بخشی از آن ها پیمایش بیشتری دارند، پس مطالبات سوخت بیشتری را دارند. ما به منظور عادلانه کردن این بخش با وزارت راه، صمت و وزارت نفت طرح های مختلفی را بررسی کردیم که این طرح به پیمایش مشهور است. این طرح که هنوز اجرای آن آغاز نشده است بخشی از سوخت خودروها را که سوخت پایه بوده 200 و تا 300 که برای کم مصرف و پر مصرف است به صورت لیتراژی به مالکین خودروها اختصاص داده می شود و مازاد را به صورت اعتباری در کارت بانکی شارژ خواهد کرد که می توانند با مراجعه به جایگاه های سوخت متناسب با عملکردشان استفاده کنند.

رضایی در ادامه بیان داشت: ساماندهی این طرح بر عهده وزارتخانه های سه گانه مذکور است. ما به مرور زمان سهمیه لیتراژی را کاهش خواهیم داد و سهمیه اعتباری را متناسب با عملکرد خودروها اختصاص خواهیم داد. البته تاریخ شروع این طرح به دلیل شیوع کرونا مشخص نشده نیست.

وی در ادامه گفت: ثبت نام ها شروع شده است و ما به منظور تشویق به ساماندهی و ورود به چرخه، برای کسانی که ثبت نام کنند علاوه بر 200 تا 300 لیتر، 150 لیتر نیز اختصاص خواهیم داد، اما پس از آن تخصیص سهمیه سوخت مبتنی بر عملکرد بر مبنی اسناد حمل بار خواهد بود.

مدیر سامانه هوشند سوخت در پایان تصریح کرد: این طرح برای تمامی بخش های عمومی خواهد بود. این سیستم در سایر بخش ها مانند تاکسی های اینترنتی فعال شده است تا سهمیه سوخت خود را بر اساس پیمایش دریافت کنند. به آژانس های شهری و جانبازان نیز سهمیه اعتباری اختصاص یافته است. بر اساس مصوبه هیات وزیران، سایر بخش هایی که در کارگروه می آید در صورت تایید به آن ها سهمیه سوخت تخصیص داده خواهد شد.

 

 


:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

وزیر خارجه آمریکا با تکرار مواضع ضدایرانی خود گفت که راهبرد آمریکا در برابر ایران تنها به تحریم‌های اقتصادی منحصر نمی‌شود.

 
پامپئو: راهبرد آمریکا در برابر ایران تنها به تحریم‌های اقتصادی منحصر نمی‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا که قرار است فردا چهارشنبه برای دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی سفر کند، در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «اسرائیل هیوم» برنامه سفر یک‌روزه خود را صحبت با مقامات رژیم صهیونیستی درخصوص معامله قرن، مقابله با کرونا و آنچه «تهدیدات هسته‌ای ایران» خواند، عنوان کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود که قرار است با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتس» رهبر حزب «آبی-سفید» و شریک نتانیاهو در تشکیل دولت ائتلافی گفت‌وگو کند.

وی درخصوص تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق اراضی بیشتر در کرانه باختری به مناطق اشغالی گفت که در این زمینه گفت‌وگوهایی با نتانیاهو و گانتس خواهد شد اما همان‌گونه که در گذشته گفته‌ام این تصمیمی است که در نهایت اسرائیل باید بگیرد.

وزیر خارجه آمریکا درخصوص مخالفت کشورهای عربی و اروپایی با طرح الحاق اراضی بیشتر در کرانه باختری با تکرار اینکه تصمیم نهایی با رژیم اسرائیل خواهد بود، گفت: ما با کشورهایی که اعلام نگرانی کرده‌اند صحبت و تلاش کرده‌ایم این نگرانی‌ها را بررسی و در صورت امکان آنها را لحاظ کنیم.

وی همچنین گفت: همان‌طور که در گذشته بارها اعلام کرده‌ایم طرح معامله قرن در راستای حرکت به‌سوی صلح است و به‌خلاف طرح‌های دیگر منطبق بر واقعیت است و با تأمین خواسته‌های فلسطینیان و اسرائیلی‌ها قابلیت اجرایی شدن دارد.

پامپئو  مدعی شد که طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» یک نقشه راه واقعی است که خواسته‌های فلسطینیان و اسرائیلی‌ها را تأمین می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا در خصوص ایران نیز مدعی شد که "می‌توانیم به‌وضوح شاهد نزدیک شدن این کشور به بمب اتم باشیم به‌گونه‌ای که ایران تا ماه اکتبر (مهر 99) امکان بازسازی توانمندی‌های قبلی خود را تا حدی خواهد داشت که با سهولت بیشتر می‌تواند به تروریسم در جهان و تهدید کشورها بپردازد و با ایجاد این فضا، ایرانی‌ها اجرای برنامه‌های خطرناک خود را که در نهایت به سلاح هسته‌ای ختم می‌شود، ادامه خواهند داد.

پامپئو افزود که ترامپ بارها گفته است راهبرد آمریکا در برابر ایران تنها به تحریم‌های اقتصادی منحصر نمی‌شود بلکه شامل انزوای دیپلماتیک نیز هست تا آن زمان که نظام ایران بر اساس استانداردهای جهانی رفتار کند و اوضاع به همین منوال پیش رود و آمریکا هرگز این اجازه را به ایران نخواهد داد تا به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

 



:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

اگر طبق گفته بیل گیتس محتوا پادشاه باشد، پس طراحی سایت و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو ملکه خواهد بود. طبق ضرب المثل‌های قدیمی پشت هر مرد موفقی یک زن قدرتمند قرار گرفته است.

 
روش‌های موثر SEO تکنیکال یا طراحی سایت

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هر چه که تا به حال در مورد سئو گفته شده است، بهتر است به زباله دان تاریخ بپیوندد. موتورهای جستجو مثل قبل عمل نمی‌کنند و مفهوم SEO دچار تغییری اساسی شده است. دیگر در سئو خبری از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو نیست. آنچه امروز مهم است SEO به مفهوم بهینه سازی تجربه جستجو برای کاربر یا Search Experience Optimization است. تنها چیزی که از سئو قدیمی باقی مانده، طراحی سایت برای خوانایی بیشتر و بهتر در موتورهای جستجو است. هر چند این مقوله نیز به نوبه خود قدم‌هایی موثر رو به جلو برداشته است. در این راهنما بلاگ دیجی ویت راهکاری جادویی برای بالا بردن رنک برند‌ها و سایت‌ها در موتورهای جستجو با تمرکز بر سیستم هوشمند موتورهای جستجو ارائه خواهد کرد.

SEO چیست و سئو چه بود؟

سئو بهینه سازی طراحی سایت برای موتورهای جستجو بود و تنها با هدف فریب موتور جستجو برای بهبود رنکینگ سایت و دیده شدن بیشتر در نتایج جستجو انجام می‌شد. اما SEO به زبان ساده، بهینه سازی سایت به سه صورت Technical، ON Page و OFF Page است که با هدف بهبود تجربه کاربر از جستجو انجام می‌شود.

آنچه از SEO موثر انتظار می‌رود افزایش قابلیت دیده شدن برند در سرچ‌های طبیعی و بالا رفتن رنکینگ بیزینس مورد نظر در نتیجه صفحه‌های شناسایی شده توسط موتور جستجو است.

این اهداف در نهایت باید منجر به ارتباط و تعامل افراد با برند شده و آن‌ها را با استفاده از دانش، آموزش، فروش کالا یا خدمات، خدمات پس از فروش و ارتباط موثر، و در نهایت ارائه دانش و آموزش، جدید تبدیل به مشتری وفادار کند. در نهایت اتفاقی که در سفر کاربر خواهد افتاد، در تصویر زیر خلاصه شده است:

تحقیقات نشان می‌دهد، که بیش از 61 درصد کاربرانی که خرید خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند از طریق موتورهای جستجو به سایت‌ها هدایت شده و درصد بسیار کمتری به طور مستقیم اسم برند را به طور مستقیم برای وارد شدن به سایت می‌کنند.

یکی از مهمترین موتورهای جستجو در تمام دنیا گوگل است. تقریبا تمام موتورهای جستجوی دیگر نیز فرآیندی مشابه با فرآیند گوگل یعنی بهبود تجربه کاربر در جستجو را دنبال می‌کنند، پس برای ارائه این راهنمای جادویی، شناخت نحوه شناسایی سایت توسط گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

گوگل چگونه رتبه یک صفحه را تعیین خواهد کرد؟

الگوریتم گوگل از اواخر سال 2015 تغییر کرده و بر پایه رفتار کاربران در مواجه با صفحات جستجو شده، طراحی شده است. این الگوریتم Rank Brain نام دارد. هدف این الگوریتم فراهم کردن بهترین و مرتبط‌ترین پاسخ برای جستجوی کاربر است و برای رسیدن به این هدف، به نحو زیر عمل می‌کند:

قدم اول: موتور جستجو بر اساس میزان بهینه بودن طراحی سایت، سایت را شناسایی و محتوای آن را خواهد خواند و در لیست خود جهت جستجو قرار خواهد داد.

قدم دوم: میلیون‌ها کاربر جستجوی خود را انجام داده و انتخاب خود را بر اساس نیاز خود به مطلب ارائه شده انجام ‌می‌دهند.

قدم سوم: Rank Brain بر اساس:

  1. میزان انتخاب یک لینک توسط کابران واقعی ( موتور جستجو قابلیت تشخیص ربات از کاربر واقعی را دارد.)
  2.  زمان ماندگاری طبیعی کاربر با توجه به محتوای صفحه (مقاله طولانی یا محتوایی که در چند دقیقه خوانده خواهد شد.)
  3. میزان کلیک انجام شده در صفحه برای باز کردن لینک‌های داخلی و یا خارجی
  4. بررسی بسیاری از عوامل دیگر که به عنوان الگوریتم موتور جستجو مثل یک راز حفظ می‌شود

میزان Authority یا اقتدار یک سایت در جستجویی با کلمات یا عبارات کلیدی مشابه را مشخص می‌کند و رنک بالاتری را به آن صفحه اختصاص خواهد داد.

طبق این الگوریتم ابتدا بهتر است، طراحی سایت به گونه‌ای انجام شود، که موتور جستجو قادر به تشخیص سایت و محتوای آن باشد.

روش‌های موثرSEOتکنیکال یا طراحی سایت

اگر طبق گفته بیل گیتس محتوا پادشاه باشد، پس طراحی سایت و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو ملکه خواهد بود. طبق ضرب المثل‌های قدیمی پشت هر مرد موفقی یک زن قدرتمند قرار گرفته است. موتور جستجو برای اختصاص رنکینگ به هر سایتی، ابتدا نیاز به یافتن آن، شناخت و خواندن آن به طور دقیق دارد.

اینکه سایتی قابلیت خوانده شدن توسط کاربر در اینترنت را دارد، ملاک سئو بودن سایت نیست، زیرا خوانده شدن و درک سایت از دیدگاه کاربر، با دیدگاه موتور جستجو که فقط سایت را به صورت کد و متنی نوشتاری می‌بیند، بسیار متفاوت است. پس به نکات زیر برای طراحی سایت به منظور یوزر فرندلی بودن و داشتن خوانایی بالا توسط موتور جستجو باید توجه شود:

  1. با استفاده از نرم افزارهای کرالینگ سایت چک شود.
  2. ساختار سایت باید تاحد امکان ساده و اصطلاحا تمیز باشد.
  3. سایت باید XML بهینه شده‌ای برای نقشه خود داشته باشد.
  4. Robot.text سایت نیز توسط متخصصین باید بهینه شود.
  5. سرعت صفحه باید بالا باشد و برای ارزیابی این سرعت باید از ابزار مناسب آن استفاده شود. برای انجام این امر باید مراحل زیر انجام شود.
  • زمان پاسخ سرور به درخواست‌ها کاهش یابد.
  • CSS و JavaScript‌ هایی که در بالای سایت موجب مسدود کردن رندر سریع سایت می‌شوند، حذف گردند.
  •  از اهرم حافظه مخفی مرورگر، برای بهینه کردن سرعت عناصر صفحه در ظاهر شدن استفاده شود.
  • کدهای Java ، .Net ، CSS و HTML تا حد ممکن خلاصه شود.
  • از کوچک کننده‌های حجمی مثل Gzip استفاده گردد.
  • تصاویر با ابزارهایی که حجم عکس را بدون کاهش کیفیت، کم کرده استفاده شود. بهینه شوند.
  1. از CDN برای دامنه و از DNS هر جایی که ممکن بود برای سریعتر کردن نمایش محتوا استفاده شده باشد.
  2. سایت باید ریسپانسیو باشد.
  3. بک لینک‌های مناسب در عکس‌ها و متن ایجاد شود و نام عکس نیز درست تعیین شود.

پس از طراحی سایت به بهترین نحو برای سئو، موتور جستجو آماده عرضه پادشاه اینترنت(یعنی محتوا) به کاربران خواهد بود.

روش‌های موثرSEOمحتوا یا ON Page

هر چند فرآیند خوب طراحی سایت، آن را برای عرضه به موتور جستجو به بهترین نحو ارائه می‌کند، باید محتوا به جای موتور جستجو برای استفاده توسط کاربر، طراحی شود. کاربر کلمات و یا عبارات کلیدی را نخواهد خواند و متن مناسب را با توجه به نیاز خود شناسایی خواهد کرد. پس برای SEO موثر محتوا باید نکات زیر رعایت گردد:

  1. محتوا باید اصالت داشته باشد.(کپی نباشد.)
  2. محتوا باید در برگیرنده اطلاعات و آموزش‌هایی صحیح و قابل اعتماد باشد.
  3. محتوا بهتر است قابلیت برقراری ارتباط با کاربر را داشته باشد.( کاربر در صورت لزوم آن را لایک کرده، به آن با پاسخ یا ثبت ایمیل و غیره واکنش نشان دهد، در صورت لزوم آن را به اشتراک گذاشته و روی لینک‌های موجود در آن برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر کلیک کند.)
  4. محتوا باید دارای Call To Action باشد.
  5. کلمات و عبارات کلیدی در محتوا باید به اندازه استفاده شود.
  6. محتوای خوب شامل لینک‌های داخلی و خارجی است.
  7. محتوا انواع مختلفی دارد و بهتر است در صورت امکان به صورت متن، تصویر، صدا و فیلم در وبسایت قرار گیرد.
  8. کیفیت لینک‌ها نیز مهم است و باید به متن شما مربوط باشند.
  9. هر نوع محتوایی که انتخاب شود، بهتر است توسط متخصصین آن تنظیم و تهیه گردد، تا نکات SEO در آن به خوبی رعایت شود.(به طور مثال محتوای متنی بهتر است توسط متخصصین کپی رایتینگ یا تولید کننده محتوا نوشته شود.)

روش‌های موثرSEOشبکه‌های اجتماعی یا OFF Page

این قسمت از SEO مربوط به سئو خارج از طراحی سایت است. در این نوع از بهینه سازی، قسمت تکنیکی کار در دست برند قرار نداشته و تنها استفاده صحیح برند از شبکه‌های اجتماعی و علاقمندی کاربران با توجه به تلاش برند و موفقیت آن در جلب کافی توجه کاربران برای صحبت از آن در شبکه‌هایی مثل اینستاگرام، تلگرام، لینکداین و غیره باعث افزایش آن خواهد شد. پس بهتر است به نکات زیر برای افزایش موثر این SEO توجه شود:

  1. برند نباید اجازه دهد که دیگران برایش داستان بسازند و باید داستان خود را در شبکه‌های اجتماعی رایج به اشتراک گذاشته و کاربران را به ارتباط با آن ترغیب کند.
  2. برند باید در تمامی شبکه‌های اجتماعی حاضر شده و هشتگ‌هایی متناسب با کسب و کار خود را ایجاد نماید.
  3. برند باید در طراحی صفحه خود حتما لینک شبکه‌های اجتماعیش را  قرار داده و کاربران را با فراخوانی موثر به ارتباط با آن ترغیب نماید.(کاری که در ایران با جایزه انجام شده و در خارج از ایران با درخواست ثبت ایمیل یا عضویت در شبکه‌های اجتماعی، به ازای دریافت ای بوک یا خبرنامه‌ای مفید انجام می‌شود.)
  4. برند باید واحد خدمات پس از فروش خود را تقویت کرده و با مشتریان خود ارتباطی موثر و قوی برقرار نماید.

کافی است برای دریافت اطلاعات به روز و کامل وارد  بلاگ دیجی ویت شوید. همچنین می‌توانید برای دریافت آموزش‌های جامع و خبرنامه‌های آموزشی در زمینه SEO و  طراحی سایت، ایمیل خود را در بلاگ دیجی ویت ثبت کرده، تا اطلاعات دقیقی برای شما به طور منظم ارسال گردد. 

انتها



:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید
رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها گفت: افزایش حق مسکن دوای درد جامعه کارگری نیست و باید ماده ۴۱ قانون کار اجرا شود.
افزایش حق مسکن دوای درد کارگران نیست/ باید ماده ۴۱ اجرا شود
به گزارش کارگر آنلاین، فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با  مهر در مورد جلسه چهارشنبه شورای عالی کار در مورد حق مسکن کارگران، اظهار داشت: اگر قرار باشد بحث عدالت دستمزدی را بخواهند با حق مسکن کارگری حل و فصل کنند، نمایندگان کارگری این مصوبه را هم امضا نخواهند کرد.
نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: سال‌های متمادی است حق طبیعی کارگران در تأمین هزینه‌های معیشت به دلیل منصفانه نبودن دستمزد نادیده گرفته شده است؛ و بهانه‌های مختلفی همچون اجرای هدفمندی یارانه، بالا و پایین شدن نرخ حامل‌های انرژی و ارز و … برای آن مطرح بود؛ حالا هم کرونا تبدیل به بهانه جدید شده است.
 
 
 
وی ادامه داد: در سال ۹۸ شاهد بالاترین نرخ طلاق و پایین‌ترین نرخ ازدواج و زاد ولد بودیم، سرکوب دستمزد یکی از عوامل بروز چنین مسائلی است.
 
 
 
توفیقی گفت: ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده مستقیم و ۳ میلیون شاغل غیرمستقیم داریم یعنی سه پنجم کشور کارگر محسوب می‌شوند و این وضع معیشت و درآمد آنهاست.
 
 
 
این فعال کارگری افزود: از بن خواروبار، پایه سنوات و … در دستمزد صحبت می‌شود در حالی که در کارگاه‌های کوچک و متوسط به هیچ عنوان این موضوعات رعایت نمی‌شود حال حق مسکن را می‌خواهند افزایش دهند که روی مجموع دریافتی کارگران تأثیر چندانی ندارد.
 
 
 
وی ادامه داد: عدم رعایت ماده ۴۱ قانون کار بی عدالتی است؛ نمی‌توان خروج از ریل قانون را مساوی با عدالت دانست.
 
 
 
توفیقی تصریح کرد: یقیناً حق مسکن دوای درد کارگر نیست. عدم امضای مصوبه دستمزد از سوی نمایندگان کارگری در فروردین ماه، به دلیل حق مسکن نبود بلکه به دلیل عدم رعایت ماده ۴۱ قانون کار بود.


:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به بانک‌ها، سقف پرداخت وجه نقد به مشتریان را در بانک ها و موسسات اعتباری ۴۵ میلیون تومان تعیین کرد.

 
بخشنامه جدید بانک مرکزی/ سقف پرداخت نقدی به مشتریان بانک‌ها 45 میلیون تومان تعیین شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای خطاب به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد که براساس بند 13 ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده 14 الحاقی قانون مبارزه با پولشویی سقف مقرر برای پرداخت وجه نقد ریالی از سوی اشخاص مشمول از جمله موسسات اعتباری برابر است با «مبلغ سقف مقرر در قانون برگزاری مناقصات جهت انجام معاملات خرد به صورت وجه نقد یا معادل آن به سایر ارزها و کالاهای گرانبها که هر ساله توسط هیئت وزیران تصویب می‌شود.»

بر این اساس با توجه به اینکه هیئت وزیران نصاب معاملات خرد در سال 99 را معاملات تا سقف 450 میلیون ریال تعیین کرده است، سقف پرداخت وجه نقد در موسسات اعتباری نیز برابر این مقدار خواهد بود.

 



:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 ارديبهشت 1399 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد